Pomyśl zanim zrobisz coś, czego możesz żałować

Panuj nad sobą. Porozmawiajmy o impulsywności

11 grudnia uczniowie klasy IV b dyskutowali na temat impulsywności. Okazją do poruszenia tak ważnego tematu był niedawno obchodzony Dzień Życzliwości. Bazę do analizy stanowiło opowiadanie „Pies Don Rodriga” z książki „Wielka księga emocji” zakupionej z funduszy Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Zajęcia rozpoczęły się prezentacją książki, która jest zbiorem opowieści z ukrytym sekretem. Każdemu, kto po nią sięgnie, ów sekret pomoże zbudować dobre relacje z osobami z najbliższego otoczenia. Po przeczytaniu bardzo poruszającego opowiadania uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizowali zachowanie głównego bohatera, hrabiego Rodrigo. Negatywnie ocenili jego postępowanie, mimo że było kierowane ogromnymi emocjami. Nie ma jednak usprawiedliwienia dla osób, które owładnięte gniewem i złością oraz wykazujące gwałtowność i porywczość działania dopuszczają się okropnych czynów. W ten sposób uczniowie samodzielnie wyjaśnili pojęcie impulsywności. W dalszej części zajęć rozmowa ukierunkowana była na powody i skutki impulsywności. Mnogość przykładów codziennych sytuacji, z którymi, na różnym gruncie, zetknęli się uczniowie, pokazały, że nie jest to zjawisko rzadko spotykane. Co wiec należy robić, aby zapanować nad impulsywnością, jak zapobiec wybuchowi złości, jak kontrolować swoje emocje – oto pytania, na które uczniowie poszukiwali odpowiedzi, pracując w grupach. Zastanawiali się nad zachowaniem kapitana drużyny, która przegrała swój drugi mecz, rozważali jak powinno postąpić dziecko, któremu mama ograniczyła dostęp do komputera oraz co powinien zrobić młody człowiek, któremu przez powolne zachowanie starszego pana nie udało się przesiąść do drugiego autobusu. Propozycji rozwiązań było wiele i wszystkie można podsumować jednym zdaniem: „Zawsze trzeba pomyśleć, zatrzymać się na chwilę, zastanowić się i wyciszyć negatywne emocje, zanim zareaguje się impulsywnie”.

Zajęcia zakończyły się rozmową na temat prawidłowych zachowań, zgodnych z zasadami dobrego wychowania oraz wspólnym wykonaniem Drzewa Życzliwości, na którym każdy uczeń złożył swego rodzaju obietnicę postępowania nienaruszającego godności drugiego człowieka i wykazującego uprzejmość względem innych. Niech wstydzi się ten, kto poniża i obraża, zaś dumnie wyprostowany niech chodzi ten, kto jest kulturalny, panuje nad swym zachowaniem i szanuje wszystkich ludzi.